Thursday, 1 February 2018

Resepi Pes / Resepi Mudah Cepat Lazat

Resepi Pelbagai PES


Macam macam perencah ada. Nasi goreng ikan bilis, sambal tumis/asam pedas, kari ikan, pes ikan bakar dan sos black pepper

💢Pes Ikan Bakar
1. Blend cabai kering, bawang besar, bwg merah dan bawang putih, serai yg dihiris nipis2, sedikit belacan dan kunyit hidup sehingga halus.
2. Panaskan kuali dan tumis bahan blendar dgn sedikit minyak.
3. Masukkan gula dan perahan air asam jawa. Masak sehingga naik minyak.
4. Masukkan garam dan hirisan daun kunyit. Kacau sebati dan tutup api.

💢Pes Sambal Tumis
1. Blend cili kering, bawang besar, bwg merah, bawang putih dan belacan.
2. Tumis dlm minyak panas. Masukkan gula melaka/gula putih dan perahan air asam jawa. Kacau sehingga naik minyak.
3. Masukkan garam/perisa. Tutup api.

💢Pes Gulai Ikan
1. Tumis bawang merah dan bwg putih yg dihiris halus bersama daun kari dan halba campur sehingga kekuningan.
2. Masukkan bahan blendar- rempah kari ikan, bawang besar, bwg merah, bwg putih dan sedikit cili kering.
3. Masukkan perahan air asam jawa dan garam. Kacau sebati. Masak sehingga naik minyak. Tutup api.
(Semasa gunakan pes cuma tambahkan santan, ikan dan bendi/terung/timun dsbnya

💢Kuah Black Pepper
1. Rebus bwg besar dan kentang sehingga lembut. Bila sejuk, blend sehingga halus menggunakan air rebusan tersebut.
2. Panaskan kuali dan leburkan sedikit butter.
3. Masukkan kentang dan bwg yg. diblendar
4. Masukkan sos black pepper, sos tiram dan kicap
5. Tambahkan sedikit serbuk lada putih, gula dan garam
6. Sedikit tepung jagung yg dibancuh dgn air utk memekatkan kuah
7. Masak hingga pekat dan naik bau.
(Boleh dimakan bersama fries, ayam grg dll)

💢Pes Nasi Goreng Ikan Bilis
1.Blend ikan bilis yg dibuang tulang, bawang merah, bawang putih dan segenggam cili padi.
2. Tumis semua bahan sehingga naik minyak.
3. Masukkan kiub ikan bilis. Kacau sebati sehingga agak pekat/kering. Tutup api.
(Semasa menggoreng nasi boleh tambah fish ball, udang, sotong, isi ayam, sayur2an dsbnya.

💢Pes Asam Pedas Tumis
1. Blend cili kering, bawang besar, bwg merah, bawang putih, kunyit hidup, sebiji tomato dibuang biji dan sedikit belacan.
2. Tumis dlm minyak panas.
3. Masukkan serai yg diketuk, gula dan perahan air asam jawa. Kacau sehingga naik minyak.
4. Masukkan garam/perisa.
(Semasa menggunakan pes, tambah air, masukkan daun kesum dan ikan. Juga kacang bendi/timun. Tunggu didih. Tutup api.)

Selamat mencuba😋

📝Kredit resepi : Mazlin Shohimi Ler

#NakkurusSihat
#AmalPemakanananSihat
#SukaMakanTakSukaBersenam
#SetBersalinCZer
#SetBersalinNormal
#BengkungMagic
#BengkungModen
#No1CertifiedPremiumBeautifulExpert
#PremiumBeautifulMurahUtara
#PremiumBeautifulPerlis
#PremiumBeautifulKedah
#PremiumBeautifulMurah
#PremiumBeautifulPromo
#PremiumBeautifulInternational
#RawatanSlipDisc
#RawatanSkoliosis
#RawatanAlternatif
#PremiumBeautifulseluruhmalaysia
#PBExpert
#PremiumBeautifulExpertShahAlamKlang
#PBlelongShahAlam
#PBMurahCyberjaya
#PremiumBeautifulMurahKualaLumpur
#PremiumBeautifulCorsetPutrajaya
#HargaPromosiPremiumBeautifulShahAlam
#PremiumBeautifulMalaysia


www.mazlinshohimi.blogspot.com



=================================

Puding Oreo Cintaku

Assalamualaikum & selamat malam..

Terbuat.



Malam - malam gini sedapnya puding oreo mengelongsor kat anak tekak lagi - lagi kalo yang sejukkk😁



Resepi 👇 Miss Lien kongsikan.



PUDING OREO MILO 



Bahan² yang diperlukan:



• 10 grm serbuk agar² (tak kisah jenama apa)

• 1 tin susu cair (400ml)
• Satu bungkus oreo
• Biskut oreo tadi korang patah²kan dua, nak 
  bajet, patah 4    
  pun bolehhhh.
• 750ml air
• 150g gula
• 3/4 cawan milo


Cara :



1. Masak serbuk agar² dan air sehingga larut. 

    ikut sukatan 
    air, kalau tak dia kurang manis.


2. Kemudian, masukkan gula dan kacau 

    hingga larut. Api tu sederhana je, rentung 
    lak kang.


3. Lepas tu, masukkan susu cair dan kacau 

    sebati hingga mendidih. Jangan lupa 
    selawat dan doakan suami dan
    anak -anak.


4. Bila dah sebati semua bahan² tadi, 

    pisahkan menjadi 2 bahagian (adunan milo 
    dan adunan putih).


5. Bahagian pertama, kita campurkan dengan 

    milo dan kacau hingga sebati, jangan ada 
    yang berketul-ketul. Kemudian pisahkan 
    dua bahagian milo, satu bahagian untuk 
    lapisan bawah, satu lagi untuk lapisan     
    atas sekali.


6. Sekarang dah ready nak masuk acuan. 

    Tuang manja bahagian pertama milo, 
    kemudian tunggu keras sikit. 


7. Kemudian tuang adunan putih pula (yang 

    tiada campuran milo). 


8. Sekarang taburkan oreo ikut kreativiti, 

    pastikan tenggelam kebawah dalam 
    adunan putih. lagi banyak oreo lagi 
    mereciks.


9. Bila adunan putih dah keras sedikit, tuang 

    bahagian milo yang kedua.


10. Sejukkan kejap dengan suhu bilik, 

       kemudian boleh masuk peti sejuk 
       bahagian bawah tau. kalau dak gigil 
       gusi makan nanti. Dalam 1/2 jam boleh 
       hidangkan dah.

Yummy yummy yummy

www.mazlinshohimi.blogspot.com

#NakkurusSihat
#AmalPemakanananSihat
#SukaMakanTakSukaBersenam
#SetBersalinCZer
#SetBersalinNormal
#BengkungMagic
#BengkungModen
#No1CertifiedPremiumBeautifulExpert
#PremiumBeautifulMurahUtara
#PremiumBeautifulPerlis
#PremiumBeautifulKedah
#PremiumBeautifulMurah
#PremiumBeautifulPromo
#PremiumBeautifulInternational
#RawatanSlipDisc
#RawatanSkoliosis
#RawatanAlternatif
#PremiumBeautifulseluruhmalaysia
#PBExpert
#PremiumBeautifulExpertShahAlamKlang
#PBlelongShahAlam
#PBMurahCyberjaya
#PremiumBeautifulMurahKualaLumpur
#PremiumBeautifulCorsetPutrajaya
#HargaPromosiPremiumBeautifulShahAlam
#PremiumBeautifulMalaysia


=================================



Sosej Gulungan Cinta



Hari nie Miss Lien terajin pulak buat sarapan, anak2 bising dah lama tak.makan roti sosej, resepi nie Miss Lien create sendiri jew..



Bukan nak puji diri sendiri tapi memang sesad, ranggup diluar lembut kenyal di dalam.. hehehe.


👇resepi untuk di kongsikan :

Bahan:


6 batang sosej-celur dulu
6 keping roti sandwich  
1 biji telur untuk dipecahkan 
2 biji telur direbus
Tepung gandum + sedikit air - dibancuh
1 1/2 cawan nestum (boleh juga guna cornflakes yang diramas sikit)


Cara:

1. Celur sekejap sosej dan toskan. 

2. Gelek roti menggunakan rolling pin sehingga nipis. Jika menggunakan roti yang agak kering, elok roti itu dikukus sekejap, kerana roti yang kering agak kurang cantik bila digulung.



3. Ambil sosej dan telur rebus letakkan di atas roti, gulung kemas. Sapukan sedikit bancuhan tepung dihujungnya. Ulangi proses ini hingga habis.



4. Pecahkan telur, kacau dan tambah secubit garam (jika sosej itu sudah masin, tak perlu tambah garam)

5. Celupkan roti yang telah siap digulung ke dalam bancuhan telur. Pastikan seluruh roti diselaputi oleh telur.

6. Kemudian masukkan pula roti itu ke dalam nestum. Biar semuanya diselaputi dengan nestum. (Jika suka tebal, boleh diulangi dengan mencelup ke dalam telur, then ke dalam nestum lagi sekali). Ulang hingga habis.

Bolehlah digoreng dengan api yang sederhana. (Jika terlalu panas, roti tidak rangup dan nestum diluarnya akan hangus dan pahit). Cara ini akan menghasilkan sosej roll yang rangup dan wangi. Sedap dimakan dengan mayonis dan sos cili.



😁SELAMAT MENJAMU SELERA😁

www.mazlinshohimi.blogspot.com

#NakkurusSihat
#AmalPemakanananSihat
#SukaMakanTakSukaBersenam
#SetBersalinCZer
#SetBersalinNormal
#BengkungMagic
#BengkungModen
#No1CertifiedPremiumBeautifulExpert
#PremiumBeautifulMurahUtara
#PremiumBeautifulPerlis
#PremiumBeautifulKedah
#PremiumBeautifulMurah
#PremiumBeautifulPromo
#PremiumBeautifulInternational
#RawatanSlipDisc
#RawatanSkoliosis
#RawatanAlternatif
#PremiumBeautifulseluruhmalaysia
#PBExpert
#PremiumBeautifulExpertShahAlamKlang
#PBlelongShahAlam
#PBMurahCyberjaya
#PremiumBeautifulMurahKualaLumpur
#PremiumBeautifulCorsetPutrajaya
#HargaPromosiPremiumBeautifulShahAlam
#PremiumBeautifulMalaysia


Untuk Keterangan Lanjut Hubungi Hotline/ Whatsapp 011-1040 0585

No comments:

Post a Comment

Premium Beautiful Murah 2018

Premium Beautiful Murah 2018 :  Kurus Sebelum Raya. SEMPAT KE NAK KURUS SEBELUM RAYA? InsyaAllah sempat lagi kalau mula sarung ...

 
Copyright © 2017 Mazlin Shomimi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.